SPROŠČANJE, POMIRJANJE IN ENERGIZIRANJE Z GLASBO – SPEZ
Za najmlajše otroke (od enega do treh let starosti)) je navajanje na vrtec in življenje v njem čustveno zahtevno in naporno. Bivanje v skupini vrstnikov prinaša med drugim trenutke, ko otrok čuti osamljenost, žalost, strah in stres. Kadar je otrok daljši čas v stiski, se poruši ravnotežje v njegovem telesu in neredko oslabi tudi njegov imunski sistem. Njegove možgane in telo preplavi stresni hormon kortizol. Če otroka potolažimo in pomirimo, se raven kortizola zopet zniža.
Otroke potolažimo tako, da delamo stvari, ki v njegovih možganih spodbudijo nastajanje kemičnih snovi proti stresu: dotikamo se jih, jih vzamemo v naročje, masiramo, ritmično zibamo v naročju ali v gugalnici, poskrbimo za novosti, ki pritegnejo pozornost, … .
V šolskem letu 2016/2017 smo na Zavodu RS za šolstvo prijavili inovacijski projekt. Za večanje umirjenosti otrok in strokovnih delavcev v oddelkih starosti 1 do 3 leta smo uporabili glasbo in zvoke. Za ustvarjanje kakovostnega zvočnega okolja smo sedem igralnic opremili z zvočniki. V sodelovanju z glasbeno pedagoginjo, dr. Albinco Pesek, in skladateljem Marjanom Šijancem smo pridobili znanje o uporabi himalajskih posod, zvokih in glasbi. Pripravili smo nabor glasbe, ki z ritmi, melodijo in tonskimi razponi spodbuja občutek spokojnosti.
S predvajanjem posebej izbrane glasbe (klasična, ljudska, zvoki narave, otroške pesmi, skladbe drugih narodov…) in igranjem na himalajske posode vplivamo pri otrocih v starosti 1 do 3 leta na občutek varnosti, umirjenosti in blažitev stresa. Predvidevamo, da dobro počutje otrok posredno vpliva na njihovo zdravje. Glasbo predvajamo ob prihodih otrok in med nekaterimi aktivnostmi. Glasba in zvoki imajo močan učinek tudi v času spanja otrok, zato izkoristimo tudi ta čas.
Svoje izkušnje o uporabi glasbe in zvokov v oddelku opisujeta vzgojiteljici Nastja Turk Bokan in Sonja Resman. (priložena članka)
Glasba in zvoki bodo ostali še naprej z nami. Delo bomo v šolskem letu 2018/2019 nadgradili s poudarkom na sočutnosti do otrok. Kratici SPEZ smo dali novo interpretacijo: sproščanje, pomirjanje, empatija in zavedanje sebe. Če želimo čutiti otroke in jim pomagati pri sproščanju, moramo biti sami točno to: sproščeni in čuteči vzgojitelji. Sodelovali bomo z Zavodom za zdravo in varno vzgojo otrok. V delavnicah z naslovom »Koncept sočutne in ljubeče vzgoje v vrtcu« se bomo učili:
- izhajati iz otroka, razumeti otroka, njegove potrebe in njegovo vedenje;
- umirjati, sproščati, vzljubiti sebe in negovati na zdrav način, da bomo lahko do otrok, staršev in sodelavcev vzpostavljali zdrav, produktiven in ljubeč odnos;
- soočati z izzivi v skupini (jezen, zdolgočasen, moteč, hiperaktiven, avtističen, tesnoben, depresiven otrok, …).