Znotraj programa za predšolske otroke izvajamo dva programa za otroke s posebnimi potrebami, ki imajo odločbo o usmeritvi:
- program za predšolske otroke s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo,
- oddelek prilagojenega programa.
Vključitev otroka v enega izmed programov se lahko prične na zahtevo staršev oziroma zakonitega zastopnika otroka ali na predlog vrtca. Običajno se starši odločajo samostojno oziroma v sodelovanju z vrtcem in s strokovnjaki iz zdravstvenih, socialnih ali drugih zavodov.
Program za predšolske otroke s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo
Zgodnja obravnava
Postopek temelji na Zakonu o celostni zgodnji obravnavi predšolskih otrok s posebnimi potrebami. V zgodnjo obravnavo so zajeti otroci z razvojnimi zaostanki, s primanjkljaji, ovirami in/ali motnjami na telesnem, spoznavnem, zaznavnem, socialno-čustvenem, sporazumevalnem področju, dolgotrajno bolni in otroci, pri katerih obstajajo tvegani dejavniki za razvojne primanjkljaje, zaostanke, ovire ali motnje. Otroka pregledajo strokovnjaki v Centru za zgodnjo obravnavo (razvojna ambulanta v zdravstvenem domu), kot so logoped, psiholog, specialni pedagog in razvojni zdravnik. Po končanih pregledih se pripravi zapisnik multidisciplinarnega tima. Specialisti ugotovitve predstavijo staršem in vrtcu, v katerega je vključen otrok. Otroci so tako usmerjeni v program za predšolske otroke s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo ali v prilagojen program za predšolske otroke, ki se izvaja v oddelku prilagojenega programa.
Glede na zapisnik oziroma načrt pomoči družini se določi organizacijo in način izvajanja programa ter dodatno strokovno pomoč, ki jo izvaja strokovni delavec za zgodnjo obravnavo (specialni pedagog, pedagog, logoped), prilagoditve prostora, potrebne pripomočke, fizično pomoč spremljevalca. V vrtcu se oblikuje strokovna skupina za zgodnjo obravnavo. Člani strokovne skupine (svetovalni delavec, vzgojitelj v oddelku in strokovni delavec za zgodnjo obravnavo) pripravijo individualni načrt pomoči in redno sodelujejo s Centrom za zgodnjo obravnavo.
Nudenje dodatne strokovne pomoči
Dodatne strokovne pomoči (okrajšava DSP) so deležni otroci po opravljenem postopku ugotavljanja potreb po prilagoditvah, spremljevalcu in dodatni strokovni pomoči, h kateremu pristopijo starši prek Centra za zgodnjo obravnavo (razvojne ambulante). V primeru specifičnih potreb se povezujemo s strokovnjaki iz zunanjih ustanov, kot so logopedi, surdo-pedagogi …
Dodatna strokovna pomoč se izvaja eno do dve uri tedensko, individualno, v paru ali manjši skupini. Pogosto se izvaja znotraj otrokove matične skupine. Strokovni delavec za zgodnjo obravnavo otroka spodbuja s starostno primernimi igrami in didaktičnimi sredstvi. Dodatno strokovno delo temelji na spodbujanju šibkih področij in upoštevanju močnih področij otrokovega razvoja. Za vsakega otroka pripravi dokument »Individualni načrt pomoči«, v katerem so opisane otrokove zmožnosti, posebnosti, potrebne prilagoditve, dejavnosti in cilji, ki spodbujajo otrokov razvoj in krepijo njegove spretnosti ter sposobnosti. Načrt in evalvacijo oblikuje izvajalec dodatne strokovne pomoči v sodelovanju s svetovalno delavko vrtca, vzgojiteljico in vzgojiteljico predšolskih otrok – pomočnico vzgojiteljice. Načrt pomoči predstavijo strokovni delavci staršem otroka na srečanju strokovne skupine za zgodnjo obravnavo.
Če starši menite, da vaš otrok potrebuje posebno skrb in pozornost za doseganje optimalnega razvoja v okviru omenjenega programa, se posvetujte s svetovalno delavko Vesno Žagar (040 634 947, vesna.zagar@pedenjpednm.si).