Sodobna spoznanja o razvoju predšolskega otroka, nevrološka spoznanja o razvoju možganov, razumevanje potreb otrok in sodobnih družin ter odgovornost strokovnih delavcev nas usmerjajo, da v življenju in delovanju vrtca posvetimo posebno pozornost uvajalnemu obdobju. Uvajalno obdobje je čas prehoda otroka od doma v vrtec. Otrok bo odslej del dneva preživel v novem, njemu še neznanem okolju vrtca, z njemu še neznanimi osebami. Do vstopa v vrtec je bival s starši in z znanimi osebami svoje družine. Z njimi je v tem času vzpostavil močno čustveno vez, ki jo psihologi imenujejo navezanost. Starši mu predstavljajo varno zatočišče, varno bazo, od katere se odpravlja na raziskovanje sveta. Ko začuti kakršno koli ogroženost, negotovost, nedorečenost, poišče tolažbo in čustveno oporo pri njih. Samo že znana oseba, pri kateri se počuti varnega, mu lahko povrne občutek varnosti in ga potolaži.
Uvajanje v vrtec je proces, v katerem otrok razširi krog navezanosti in v varno bazo sprejme tudi druge odrasle osebe – delavce vrtca. Ko v svojo »vas navezanosti« sprejme vsaj eno odraslo osebo iz vrtca, bo ta lahko otroka v vrtcu tolažila in mu dajala občutek varnosti. Nova navezanost se rojeva iz že obstoječe. Vzgojitelji so do vstopa v vrtec za otroka tujci. Otrok je do tujcev naravno zadržan. Šele ko zazna, da se starši prijazno pogovarjajo z vzgojiteljem, postane pozoren nanj. Ob prvem srečanju (prvi dan) otrok le opazuje prijazen pogovor staršev in vzgojitelja. Starši s tem otroku sporočajo, da podpirajo novo navezanost. Tudi delavci vrtca se z občutkom približujejo otroku in vzpostavljajo z njim stik. Potreben je čas, podpora in potrpežljivost odraslih oseb, da otrok pridobi zaupanje.
Jok otrok je v času uvajanja t. i. adaptacijski mehanizem. Z njim se otrok prilagaja na situacijo, ki je ne more spremeniti. Je del prefinjenega mehanizma, ki naj bi povezal odraslega in otroka. Odgovor na jok naj bo sporočilo odraslega, da se otroka držimo, da lahko počiva v naši oskrbi. To lahko naredimo na več načinov:
- skrajšamo čas ločenosti oziroma postopno podaljšujemo čas bivanja v vrtcu;
- premoščamo ločenost s predmeti, ki otroku predstavljajo navezanost na ljudi, ki so mu najbližje (tolažilna igrača, domača plenička, majica z vonjem po mami, slika starša …);
- skrb za medsebojno povezanost v času, ko je otrok doma.
Starejši predšolski otroci (po tretjem letu) se lažje prilagodijo na novo okolje, ker že imajo razvito časovno perspektivo in so sposobni razumeti, da so od staršev ločeni za čas bivanja v vrtcu, ter predvidevajo njihovo vrnitev. So motorično in komunikacijsko bolj spretni in tudi samostojni. Zanima jih igra z vrstniki. A tudi ti otroci potrebujejo postopnost in pomoč pri širjenju kroga oseb, na katere so navezani.
Vstop v vrtec predstavlja otroku spremembo, ki mu (kljub zahtevnosti) prinaša dragocene spodbude za razvoj. Zahtevnost situacije za otroka lahko uravnava sodelovanje staršev in strokovnih delavcev vrtca, ki razumejo njegove potrebe in jim prilagodijo ravnanje. Vzgojitelj in starši se dogovorijo o konkretni obliki uvajanja. Otroci so različni in imajo različne potrebe. Otrok ne primerjajmo med seboj, ampak s potrpežljivostjo nudimo otroku čas, da sprejme vrtec.
Uvajalno obdobje za posameznega otroka je nemogoče vnaprej časovno opredeliti. Tukaj navajamo splošni protokol za lažjo predstavo. Da bo uvajanje lažje steklo, si starši v ta namen prihranite nekaj dopusta. Predstavljen okvir uvajanja se lahko za posameznega otroka skrajša ali podaljša, odvisno od potreb otroka. Starši se o tem posvetujte z otrokovim vzgojiteljem. Zavedati se moramo, da je čas, ki ga namenimo postopnemu uvajanju, dolgoročna naložba v boljše počutje in psihofizično zdravje otroka.
Splošna pravila ob uvajanju
- Ob prvem prihodu otroka prinesete starši zdravniško potrdilo in ga izročite strokovni delavki v oddelku.
- Ob uvajanju otroka v vrtec naj bo v oddelku prisoten samo eden od staršev.
- Starši se pred vstopom v igralnico preobujte v copate ali si nadenite zaščito za čevlje, ki jo dobite pred igralnico.
Protokol uvajanja otrok v Vrtec Pedenjped Novo mesto, šolsko leto 2024/2025
V nadaljevanju vam predstavljamo okvirni model uvajanja. Napisani čas je le približen, da si starši lažje predstavljate potek procesa. Na podlagi pogovora z vzgojiteljem boste prejeli konkretnejše informacije o postopku uvajanja.
Prvo starostno obdobje (oddelki 1–3 leta):
- vzgojitelj razdeli starše v manjše skupine in določi čas prihoda posamezne skupine;
- otrok postopno spoznava dnevno rutino ob prisotnosti enega od staršev;
- čas bivanja starša v oddelku se postopno krajša.
Primer izvedbe v praksi, ko vsi oziroma velika večina otrok oddelka prvič prihaja v vrtec.
Prve tri dni postopno podaljšujete čas otrokovega samostojnega bivanja v oddelku.
- dan – starš in otrok sta v oddelku.
- dan – starš in otrok sta v oddelku, otrok ostane 15 minut sam.
- dan – starš in otrok sta v oddelku, otrok ostane 30 minut sam.
Starši in otroci ste razdeljeni v manjše skupine, vsak dan se zamenja ura prihoda skupine.
- skupina – od 8.00 do 8.45
- skupina – od 9.00 do 9.45
- skupina – od 10.00 do 10.45
Četrti in peti dan predate starši otroka na vratih igralnice strokovnim delavcem. Otroci so razdeljeni v 2 skupini, vsak dan se zamenja ura prihoda skupine.
- skupina – od 7.30 do 9.00
- skupina – od 9.15 do 10.45
Primer izvedbe v praksi, ko prihaja v oddelek na novo posamezen otrok oziroma nekaj novincev.
Uvajanje poteka po zgoraj navedenem protokolu. Vzgojitelj določi, ali je se otroke deli v skupine ali pa prihajajo vsi hkrati, in s tem seznani starše.
Drugo starostno obdobje (oddelki 3–6 let):
- prisotnost starša v oddelku je krajša;
- postopno se podaljšuje čas bivanja otroka v vrtcu.
Starš lahko ostane prvi dan z otrokom v oddelku. O potrebi otroka se dogovorita vzgojitelj in starš. Naslednje dni predate otroka na vratih igralnice strokovnemu delavcu. Če je potrebno, ostane otrok v vrtcu skrajšan čas (od dve do štiri ure). Naslednje dni se postopno podaljšuje čas otrokovega bivanja v vrtcu glede na odziv. Prve dni naj otrok spi doma, le če je nujno, ostane v vrtcu tudi v času spanja.
Ko se bo otrok privadil na vrtec, bo rad prihajal k nam. Skupaj nam bo uspelo!